Sayın Bakana Açık Mektup

Bakanlığın adı hatalı?
Cumhuriyet döneminde Tarım Bakanlığı zaman zaman isim değiştirerek bugüne değin faaliyetlerine devam etmiştir. Bazen diğer bakanlıklarla birleştirilerek, bazen de kapatılıp tekrar kurularak bugüne gelmiştir. Tarım bakanlığının ilk kez bağımsız bir bakanlık olarak ortaya çıktığı süreçten bugüne kadarki dönem incelendiğinde 9 kez isminin değiştiği görülmektedir. Bunlar kronolojik olarak aşağıdaki gibidir;
1924-1928:  Ziraat ve Ticaret Vekaletleri Teşkili hakkında Kanun
1928-1931: Ticaret ve Ziraat Vekaletlerinin Tevhidi ve İktisat Vekaleti Teşkili hakkında Kanun (iki ayrı bakanlığın birleştirilmesi)
1931-1937: Ziraat Vekaleti Teşkiline Dair Kanun (Bakanlığın tekrar yeniden bağımsız hale gelmesi)
1937-1974: Ziraat Vekaleti Vazife ve Teşkilat Kanunu (1974 yılına kadar idari yapıda çok sayıda değişik yapılmış)
1974-1981: Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
1981-1983: Tarım ve Orman Bakanlığı
1983-1991: Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı (Köyişleri ve Kooperatifler Bakanlığı ile birleştirilmesi)
1991-2011: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı (Orman Bakanlığının ayrılması)
2011: Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
Görüldüğü gibi son 87 yılda 9 kez ismi değişen Tarım Bakanlığına ait iki ismin 1974 ve 2011 yıllarında aynı olduğu görülüyor. Ve ne yazık ki bu iki isim hatalı ve ilk hata 37 yıl önce 1974 yılında yapılmıştı.  Her ne kadar kurumsallaşmış yapılarda hataların tekrar edilme olasılığı düşük olsa da; bu hata 2011 yılında tekrar edilmiş görünüyor.

Yanlışa evet dememek!
Yanlışa devam mı, yoksa müdahale etmek mi gerekiyor? Kuşkusuz bakanlığın isminden çok kendinden beklenen işlevi yerine getirip getirmemesi çok daha önemli olmakla birlikte; konunun yeni olması nedeniyle kaynak kullanım etkinliğini gözetmek ve bilimsel terminolojiye uymak ve korumak bakımından tabiki hızla müdahale etmek gerekiyor. Hatanın tekrar düzeltilmesi yönünde gelecekte tabelaların tekrar değişeceği dikkate alındığında özellikle kaynak kullanımı bakımından konunun ne kadar önemli olduğu ortaya çıkmaktadır.  Bakanlığın yüzlerce binası yüzlerce birimi olduğu, araçları, internet siteleri, matbu baskılı kağıtları ve bakanlığının adının geçtiği başlıklı evrakı olduğu düşünüldüğünde hatayı yaygınlaştırmamak  ve kaynak israfını önlemek bakımından Bakanlığın adının yeniden ele alınarak acilen düzeltilmesi gerekli görünüyor.

Tabelalar değişmeden müdahale edilmeli!
Yukarıda da belirtildiği gibi bakanlığın yeni adı olan Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı isimlendirmesi hatalıdır. İddialı ve toplumun tamamına hitap eden büyük bir organizasyonun adının da bu büyüklüğüne paralel olarak doğru ve hatasız olarak belirlenmesi gerekirdi.
Tüm dünyada tarım terminolojisi ve tarım bilim dalı "hayvancılık" faaliyetini, "tarım kavramının içerisinde" ele almaktadır.  Saygıyla andığımız ve bizleri yetiştiren değerli hocalarımızın bizlere söyledikleri, bizlerin de tarım biliminin ortaya koyduğu verilerden hareketle ziraat ve veterinerlik öğretimi almak üzere gelen lisans öğrencilerimize; " Tarım ve Hayvancılık" terimlerini birarada farklı faaliyetlermiş ve farklı kavramlarmış gibi belirtirseniz, bu dersin vermek istediği mesajı alamamışsınız demektir. Ve böyle olduğunda bu dersi geçemezsiniz. Çünkü bu konu mesleğin temel bilinenidir, bunu bilmemekse sadece ayıp değil,  büyük de bir hatadır.", deriz.
Çünkü tarım genel olarak bitkisel ve hayvansal üretim olarak ikiye ayrılır. Hayvansal üretim aynı bitkisel üretimde de olduğu gibi "hayvan yetiştirme ve hayvan sağlığı" olmak üzere ikiye ayrılır. Bu ziraat ve veterinerlik gibi iki önemli alanın çalışma konusunu oluşturur. Konu bu kadar net ve somut iken, olsa olsa bu yanlış adlandırma bu bilim dalları dışından yetersiz bilgi sahibi birileri tarafından yapılmıştır, diye düsünülebilir.

Sayın Bakan müdahale etmeli!

Korkuteli Meslek Yüksekokulunda 2004-2008 yılları arasında yönetici olarak görev yaptığımız   dönemde Korkuteli Belediyesi Eski Başkanı Sayn Adnan Uğurlu ve Antalya Ticaret Borsası Eski Başkanı Sayın İlhami Kaplan ve diğer önemli birimlerle ortaklaşa düzenlediğimiz "KORKUTELİ MANTAR FESTİVALLERİ"nin iki tanesine katılan Tarım ve Köyşileri Bakanı Sayın Mehdi Eker ile  görüşme ve konuşma fırsatımız olmuştu. Bu faaliyetlerdeki samimi diyaloğu dikkate alarak sayın Bakan'a şöyle seslenmek isterim. -Sayın Bakan Bakanlığın isminin değiştirierek 1974 yılındaki hatalı isimlendirmeye dönüş doğru olmamıştır. Eski tabelaları indirmeden ve değiştirmeden önce; Bakanlığın yeni adını bir kez daha düşünüp doğruyu bulmak gerekir. Hatalı olan  Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı isimlendirmesi yerine; örneğin "Tarım ve Gıda Bakanlığı" gibi veya başka bir uygun adlandırma yapılarak hızla sürece müdahale etmek geekir, diye düşünüyorum. Tabiki bunu Bakanlığın bir kuruluş yasasına kavuşturulması faaliyeti izlemelidir, diye de eklemek isterim.  
 
Sonuç olarak bu yazıyı bir bakıma  tarımla ilgili meslek  gruplarında bulunan 50 binden fazla kimsenin de hislerine tercüman olmak üzere kaleme almak istedim. Yazmamış olsam, belki de bu konuyu  pek cok kez pek cok yerde konuşmuş olacaktık. Ama şimdi rahatım, söylenmesi gerekenleri söylendi. Ümit ediyorum ki;  Sayın Bakan gözden kaçan bu önemli konuyu dikkate alarak ve binlerce tabela inmeden ve değiştirilmeden, doğru isimlendirmenin yer aldığı yeni tabelaların bu değerli kurumumuza yakışır biçimde yerlerine konulmasını sağlayacaktır.  
 

Yayın Tarihi
11.07.2011
Bu makale 12744 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Kayıtlı Yorumlar
muhterem hocam, bu kıymetli ve isabetli görüş ve önerilerinizi ne yazık ki bakanlık değerlendirmeye almadı. Benim anlamadığım böyle ehemmiyetli bir mevzuda bakanlık sizler gibi ilim adanlarımızla neden istişare etmez ve fikirlerinizi kaale almaz.Ben bile bakanlğın isminin hatalı olduğuna ilk duyduğumda kanaat getirmiştim.Fakültede aldımız genel tarla tarımı dersinde tarım veya ziraatın tarifi bitki ve hayvan yetiştirmek olarak öğretilmişti bizlere. Keşke bu konuda mesala bir anket yapılsa idi. Veya akademisyenlerin görüşleri alınsaydı. Artık olan oldu. Dur bakalım kaç sene sonra tekrar değişek ismimiz... selam ve dua ile

mehmet tanrıverdi 01.08.2011

Sayın DEMİRCİOĞLU, Biz yerine göre, Sayın Bakanların ve diğer yetkileilerin olduğu her platformda meslegimiz ve meslekle ilgili alanları koruyup kolluyoruz. Söylenecekleri söylüyoruz. Sizi tanımıyorum, neyi kınıyorsunuz anlıyamadım ancak "kınamak" kavramı çok kolay kullanılıyorsa, özür de dilenebilir. Özür dilemenizi bekliyorum. Yakınsanız buyrun gelin, bir kahvemi için, yüzyüze konusalım. Özlük haklarıyla ilgili olarak ise geçmişte yöneticilik yaptığımız dönemde hiç kimseyi magdur etmediğimiz hatta özlük haklarının verilmesi yönünde çalışanları isteklendirdiğimiz için de mutluluk duyuyorum. Gelecekte yetkili bir konuma geldiğimizde sizden cok daha duyarlı davranacağımızı, sizin haklarınızı üst düzeyde savunacağımızı bilmenizi isterim. Basarılı calışmalar dileklerime... Sayın Hocam bu talihsiz açıklamanız için sizi kınıyorum.. Keşke isimde göstermiş olduğunuz duyarlılığı özlük haklarımızda da gösterseydiniz sizi o zaman anlıyabilirdim.

Orhan Özçatalbaş 20.07.2011

Sayın Hocam bu talihsiz açıklamanız için sizi kınıyorum.. Keşke isimde göstermiş olduğunuz duyarlılığı özlük haklarımızda da gösterseydiniz sizi o zaman anlıyabilirdim.

HAMZA DEMİRCİOĞLU 19.07.2011

Sayın Mehmet Ali Çakmak, Değerli okuyucum, Bizim için en kötü sey yanlış anlaşılmaktır. Üzülerek belirtmem gerekir ki konuyu yanlış anlamış, yanlış yorumlar yapmıssınız. Yukarıdaki yazı bir ziraatçinin değil bir bilim insanının yazısı. Kaldıki hayvancılık adının ön plana çıkması rahatsız etmez, ancak mutlu eder. Belirttiğiniz gibi Veteriner ile Vet.Hekim aynı şeydir demek ne kadar hatalıysa ve terminoljiye uygun değilse, tarım ve hayvancılığı farklı gibi aynı başlıkta kullanmak da yanlış. Bu "Mehmet Ali Çakmak" yerine "Mehmet Ali Çakmak Mehmet" kullanmaya da benziyor. Sağlıklı et ve süt ürünleri, yumurta vd konuları nasıl hiç gündemden düşmüyorsa ve düşmeyecekse iyi yetişmiş Veteriner Hekimlerimize de hep ihtiyacımız olacak. o nedenle hayvancılığı silmek değil yüceltmektir görevimiz, Veteriner hekimlik cok saygın bir alan ve ziraat müh.ile kesinlikle bir rekabet sözkonusu olamaz. Söylediğiniz herkesi karşı karsıya getirmeye calışan güncel kültürün bir ürünü olsa gerek. Yine Yabancı ülke örnekleri vediğinize göre o ülke örneklerini biliyorsunuzdur. Tarım zaten hayvancılığı da kapsar, Tarım sadece bitkisel üretim değildir. Yerli yabancı literatüre bakınız göreceksiniz. Şöyle olsa kimse br sey söyleyemez "TC.Hayvancılık Bakanlığı", Buna biz de memnuniyetle evet deriz. İngilterede Kuzey Avrupada olduğu gibi Tarım ve balıkçılık Bakanlığı da olabilir. "Hiç bir ülkede tarım bakanlığı tek sektöre yönelik değildir." dediğinize göre Tarımı sadece bitkisel üretimle özdeşleştirdiğiniz ortaya çıkıyor. Yanlış ve burada tartışmanın bitmesi ve daha çok okumak gerekiyor. Yanlış örnek örnek olamaz. Geçmişte var diyorsanız, bugun neden devamı yönünde israr etme geregi duyuyluyor. Bunları bırakalım, bu yazıyla size en azından bu konu uzerinde yorum yapmanızı sağlamış oduk, Ayrıca toptancı bir anlayışla bunun vebali sizlerdedir, gibi sözler sarfetmeniz, size tanımıyorum ama bu sektörle ilgili birisine çok da yakışmamış. Değerli okuyucum,. bu ülke tarımına hizmet etmek için ilgili tüm meslek grupları iyiniyetle çalışmak durumundadır. Tarım sektörüne bitkisel yetiştiricilik ve hayvancılığın üretimine katkı sağlayan, Hekim, Mühendis, Tekniker, Teknisyen, ünvanlı-unvansız herkese bu ülke ve üreticileirimiz teşekkur ediyordur. Bu bilinçle çok çallışıp, katedilmesi gereken yolları birlikte aşmalıyız. Saygılarımla...

Orhna Özçatalbas 15.07.2011

Düzeltme: Halen tarımla ilgili meslek gruplarında 100 bin kişi çalışmaktadır. BU durumda 50 binden fazla kimse yerine 100 binden fazla diyebiliriz

Orhan Ozcatlbs 14.07.2011

bu hayvancılık adının ön plana çıkması sizleri neden rahatsız ediyor anlamadım.Tabi ki tarım ve hayvancılık birbirinden ayrılmayan iki paralel sektördür ama hayvancılığı tarımın içinde eritmek bu sektörün adını silmeye çalışmak sizlere ne kazandıracak bilmiyorum.yıllardır Veteriner hekimlik mesleğine adeta savaş açarak alakasız bir rekabet yaratmaya çalıştınız.Bir hekimle bir mühendisin rekabeti bir kasapla elektrikçinin rekabeti kadar anlamsız ve gereksizdir.Amacınız terminolojik karışıklığı engellemekse o zaman avrupanın bazı ülkelerinde olduğu gibi neden gıda -ziraat ve ormancılık faaliyetlerini tek bakanlık yapıp bizim gibi 3 tarafı denizle çevrili ülkelerdeki gibi balıkçılık ve hayvancılık bakanlığını ayrı bir bakanlık haline gelmesini önermiyorsunuz?Bakarsanız örnekleri çok.ve hiç bir ülkede tarım bakanlığı tek sektöre yönelik değildir.Bu ülkede 300 Veteriner hekim(ki o da hekimlik ünvanını gaspederek doğrudan veteriner diyerek)istihdam etmek için 3000 ziraat mühendisi almam gerek diyen ziraat mühendisi eğitimli tarım bakanları da vardı.zaten böyle fanatikler yüzünden çayır ve meralar hunharca katledilerek tarım alanı haline getirilip hayvancılık yokedildiği gibi kimyasal kirlenme,bilinçsiz ilaç ve gübre kullanımı ile o bakir alanlar da kısa zaman içinde tarımsal üretime uygunsuz hale getirildi.ne oldu da tarımda kendi kendine yeten ülkemize de her türlü tarımsal ürünü ithal eder hale geldik.ne oldu da hayvancılığımızın sadece adını değil kendisini de yokettiniz ve angus ithal ediyoruz.bunun vebali sizlerdedir

mehmet ali çakmak 14.07.2011

Değerli Hocam, Bu önerinize tamamen katılıyorum. Saygılarımla

Sami ARSLANOĞLU 13.07.2011

Hocam Bakanlığın isminin yanlışlığı konusunde size katılıyorum. Bizlere okulda öğretilen şudur ki; Tarımın Bitkisel Üretim ve Hayvansal Üretim olmak üzere 2 başlık altında incelendiğidir.

Onur KALE 13.07.2011

Yazara Ait Diğer Makaleler

ÇOK OKUNAN

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!